Cadavre Exquis II + III . in: Thomas Wrede . Samsö . Städtische Galerie Iserlohn . 1997

Cadavre Exquis II + III . in: Thomas Wrede . Samsö . Städtische Galerie Iserlohn . 1997

Cadavre exquis II

Cadavre exquis II . 1991 . Brom-Silber-Print . 300 x 108 cm

Cadavre exquis III

Cadavre exquis III . 1991 . Brom-Silber-Print . 170 x 220 cm

Cadavre Exquis V + VI . in: Schnittstellen .Heidelberger Kunstverein . 1994

Cadavre Exquis V + VI . in: Schnittstellen .Heidelberger Kunstverein . 1994

Cadavre exquis V

Cadavre exquis V . 1994 . Brom-Silber-Print . 245 x 183 cm

Cadavre exquis VI

Cadavre exquis VI . 1991 . Brom-Silber-Print . 245 x 183 cm

Cadavre Exquis II (rts) . In: Thomas Wrede . Sceneries . Von der Heydt-Kunsthalle . Wuppertal . 2018

Cadavre Exquis II (rts) . In: Thomas Wrede . Sceneries . Von der Heydt-Kunsthalle . Wuppertal . 2018


 

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Cadavre Exquis
In den großformatigen Arbeiten „Cadavre Exquis“ (nach dem kombinatorischen Zeichenspiel der Surrealisten) wird eine in Plastikfolie verpackte Wurzel in ihrem natürlichen Umfeld von allen Seiten in vielen Detailaufnahmen fotografiert. Diese Teilansichten von ein und derselben Wurzel werden zu immer neuen Gebilden zusammengefügt. Ergänzt durch Doppelungen und Drehungen entstehen mit ganz analogen Mitteln „Skulpturen“, die nur in der Photographie existieren. Damit werden noch weit vor dem Einsatz digitaler Montagetechniken mit Hilfe von traditioneller Dunkelkammerarbeit und kontrastreichem Barytpapier „Bilderwelten, die nur in ihnen Welt sind“ (Raimund Stecker, 1994) geschaffen.

Cadavre Exquis
In the photographic works “Cadavre Exquis” (named after the “Exquisite Corpse” technique developed by the surrealists), a root wrapped in plastic foil, is then photographed in detail from all angles within its natural environment. These partial perspectives of one and the same root are then put together in numerous combinations, creating novel structures. Augmented by duplication and rotation, using solely analog methods, the resulting sculptures exist only within the photograph. In this way, long before the use of digital montage techniques, unique worlds of images were created utilizing traditional dark room techniques and high-contrast Baryta photo paper. (Raimund Stecker, 1994).

Defined by André Breton: Exquisite corpse, (or rotating corpse) – a collaborative parlor game, in which the objective is for several people to use folded paper to construct a sentence or a drawing without knowledge of the other’s preceding contribution. The now classic example, which gave the game its name, is the first part of a sentence obtained in this way: Le cadavre-exquis boira-le-vin-nouveau (French = "The exquisite corpse shall drink the new wine").

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